CMMS چیست؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
سرو رایان cmms

CMMS  یا سیستم تعمیر و نگهداری به کمک کامپیوتر یک محصول نرم افزاری است که اطلاعات مربوط به تعمیر و نگهداری را مدیریت می کند. هدف نگهداری از این اطلاعات کمک به نیروهای تعمیر و نگهداری برای انجام بهتر وظایفشان می باشد. برای مثال کدام ماشین نیاز به تعمیر داشته و کدام نیازمند قطعه است. یکی دیگر امزایای مهم CMMS کمک به فرایند تصمیم گیری مدیران می باشد که با فراهم آوردن هر چه بیشتر اطلاعات تصمیم هومندانه تری اتخاذ کنند. برای مثال هزینه تعمیر دستگاه کارافتاده کمتر است یا هزینه افدامات پیشگیریانه که منجر به تخصیص منابع به صورت بهینه تر می شود. برای کنترل صحیح عملیات نگهداری، اطلاعات برای تجزیه و تحلیل آنچه اتفاق می افتد ، لازم است. انجام این کار به شیوه های سنتی به تلاش و زمان بسیار زیادی نیاز دارد. CMMS همچنین امکان نگه داشتن سوابق را فراهم می کند تا کارها و تسک های تکمیل شده و اختصاص یافته را به شیوه ای سریع و مقرون به صرفه ردیابی کند. در نتیجه، شرکتها برای کنترل بهتر و سازماندهی مدیریت نگهداری ، استفاده گسترده از CMMS را آغاز کرده اند.

 

CMMS یک نرم افزار است که اطلاعات مربوط به تعمیر و نگهداری را در خود نگه می دارد. 

CMMS چندین قابلیت برای انجام عملیات نگهداری  ارائه می دهد. CMMS محدود به کاربردهای صنعتی نیست بلکه به تاسیسات ، آب و برق ، ناوگان ها ، بیمارستانها ، عرصه های ورزشی و هر نوع تجهیزات / دارایی ها در معرض تعمیر هستند و به تعمیر و نگهداری نیاز دارند، قابل تعمیم است . با پیشرفت تکنولوژی و افزایش رقابت ، تعداد بیشتری از شرکت ها برای ردیابی و سازماندهی اطلاعات به CMMS  روی آورده اند. اجزای مختلف CMMS شامل موارد زیر است:

  • مدیریت دارایی ها
  • نگهداری پیشگیرانه
  • مدیریت نیروی کار
  • مدیریت درخواستهای تعمیر
  • زمانبدی/برنامه ریزی
  • مدیریت فروشندگان و تامین کنندگان
  • کنترل انبار
  • خرید
  • بودجه بندی
  • پیگیری و ردگیری دارایی ها

CMMS ممکن است توسط هر سازمانی که باید تعمیر و نگهداری تجهیزات ، دارایی ها و دارایی ها را انجام دهد مورد استفاده قرار گیرد. برخی از محصولات CMMS بر بخشهای خاص صنعت (به عنوان مثال نگهداری ناوگان های وسایل نقلیه یا مراکز مراقبت های بهداشتی) تمرکز دارند و برخی دیگر عام تر هستند.

 CMMS می تواند گزارش وضعیت و اسنادی را ارائه دهد که جزئیات یا خلاصه ای از فعالیت های نگهداری را ارائه می دهد. هرچه نرم افزار پیشرفته تر باشد ، امکانات تجزیه و تحلیل گسترده تری در دسترس است.

بسیاری از CMMS می توانند مبتنی بر وب باشند ، به این معنی که آنها توسط شرکتی که محصول را روی یک سرور خارجی و یا LAN مستقر می کند ، میزبانی می شوند( به این معنی که شرکتی که نرم افزار خریداری می کند ، این محصول را بر روی سرور مخصوص خود میزبانی می کند).

Author:

معین سروی برنامه نویس و فعال در حوزه توسعه نرم افزار های مدیریت تعمیر و نگهداری به مدت 5 سال می باشد. وی به واسطه فعالیت در صنعت از نزدیک به رصد فرایند تعمیر و نگهداری پرداخته و آماده به اشتراک گذاری تجربیاتش برای علاقه مندان این حوزه است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *