بهترین شاخص ها برای پیگیری در نرم افزار مدیریت تعمیر و نگهداری

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

در این مقاله با مفهموم شاخص های کیلیدی کارایی(Key Performance Indicator) یا KPI آشنا می شویم. چرا KPI های تعمیر و نگهداری مهم هستند؟ و برخی از KPI های مهم نگهداری برای ردیابی چیست؟

اگر می خواهید به استانداردهای جهانی مدیریت تعمیر و نگهداری برسید و سپس از آنها فراتر بروید ، باید KPI هایی را پیدا کنید که هم موقعیت فعلی و هم مسیر کلی شما را نشان دهند ، کجا هستید و به کجا می روید. معیارهای تعمیر و نگهداری صحیح نشان می دهد شما در مسیر درست قرار گرفته اید یاخیر.

اما قبل از شروع به یاد داشته باشید که هیچ مجموعه کاملی وجود ندارد که برای همه مفید باشد. صنایع و سازمانهای مختلف عملکرد خود را با شاخص های متفاوتی ارزیابی می کنند.

برای یافتن شاخص های های مناسب خود ، باید انواع دارایی هایی را که مدیریت می کنید و اهداف خاص کوتاه مدت و بلند مدت خود را بررسی کنید.

انتخاب شاخص و تمرکز فقط بر روی مواردی که به شما کمک می کنند تا در مسیر درست برای رسیدن به هدف خود قرار بگبرید مهم است.

حالا که ما با چرایی ها آشنا شدیم ، بیایید به موارد موجود نگاه کنیم. ما معیارهای تعمیر و نگهداری را که می توانید به عنوان شاخص های اصلی عملکرد (KPI) ردیابی کنید برای بهبود نرم افزار مدیریت تعمیر و نگهداری خود،  بررسی می کنیم .

KPI تعمیر و نگهداری چیست؟

بیایید با یک تعریف سریع و کارا شروع کنیم. KPI تعمیر و نگهداری یک مقدار کمی است که نشان می دهد چقدر به خوبی به سمت یک هدف نگهداری حرکت می کنید. KPI ها به سوالات زیر پاسخ می دهند:

  • الان کجا هستیم؟
  • چقدر با هدف فاصله دارد؟
  • برای نزدیک شدن به هدف چه کارهایی باید انجام شود؟

با هدف شروع کنید. بعد ، بفهمید که در رابطه با هدف کجا هستید. سپس راهی برای پیگیری پیشرفت خود به سمت آن پیدا می کنید. هدف شما بستگی زیادی به صنعت شما خواهد داشت ، اما به طور کلی هر مدیریت دارایی روی برخی از تغییرات افزایش زمان ، کاهش هزینه ها و بهبود تعمیر و نگهداری متمرکز است.

چرا KPI های تعمیر و نگهداری مهم هستند؟

ساده است. تنها راهی که برای پیشرفت بهتر خواهید شد ، تعیین اهداف و تلاش مداوم برای دستیابی به آنها است ، و KPI های تعمیر و نگهداری راهی عالی برای اطمینان از روشن بودن اهداف شما هستند.

گفتن اینکه می خواهید زمان بالا را افزایش دهید و هزینه ها را کاهش دهید خوب است اما دقیق نیست ، اما وقتی می گویید می خواهید 10٪ زمان را افزایش دهید و 20٪ هزینه ها را کاهش دهید ، اکنون استانداردهای عینی برای اندازه گیری پیشرفت دارید.

اما مزایا حتی قبل از شروع حرکت به سمت اهداف خود شروع می شوند. در طول فرآیند تعیین اهداف ، شما این فرصت را دارید که از نزدیک در مورد نحوه مدیریت بخش ، روند کار و روند فعلی خود نگاهی دقیق بیندازید.

تفاوت بین KPI های نگهداری و معیارهای عملکرد تعمیر و نگهداری.

بسیاری از افراد از عبارات به جای یکدیگر استفاده می کنند ، بنابراین به طور کلی صحبت کردن در مورد آنها مشکلی ندارد.

اما دقیقاً ، آنها در واقع معانی مختلفی دارند. ساده ترین راه برای فکر کردن در مورد آن ، از نظر جدول زمانی است. از ابتدا شما اقدامات نگهداری خود را انجام می دهید ، کارهایی که تیم انجام می دهد.

این اقدامات را می توان با استفاده از معیارهای عملکرد نگهداری اندازه گیری کرد. بنابراین ، فناوری ها در صورت خرابی دارایی ها را ترمیم می کنند.

این اقدام است. اینکه چقدر سریع آنها می توانند یک دارایی ناموفق را بگیرند و دوباره آن را فعال کنند ، معیار عملکرد است. مثال دیگر: فن آوری ها نگهداری برنامه ریزی شده در مورد دارایی ها را انجام می دهند.

درصد PM های برنامه ریزی شده که در پایان هفته همچنان باز مانده اند ، یک معیار نگهداری است.

این معیارها در نهایت به KPI اضافه می شوند. به عنوان مثال KPI مربوط به زمان خرابی دارید و می خواهید 10٪ از زمان خرابی را کاهش دهید. برای رفتن به آنجا ، باید معیارهایی را بررسی کنید که روی هم بر زمان خرابی تأثیر می گذارند – مواردی مانند سرعت فن آوری بر خرابی ها و تعداد درخواست کار تعمیر و نگهداری  که در هر هفته انجام نمی شود.

و دوباره ، بسیاری از افراد از عبارات به به جای یکدیگر استفاده می کنند.

KPI های مهم برای ردیابی با نرم افزار مدیریت تعمیر و نگهداری

  • Planned maintenance percentage (PMP)
  • Overall equipment effectiveness (OEE)
  • Mean time to repair (MTTR)
  • Mean time between failure (MTBF)

درصد نگهداری برنامه ریزی شده  PMP

زمان صرف شده برای نگهداری برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده را مقایسه می کند. به صورت کلی  ، شما تمام زمان صرف شده برای درخواست های کاری برنامه ریزی شده را با تمام وقت صرف شده در درخواست های واکنشی و موردی مقایسه می کنید.

PMP همچنین به شناسایی دسترس پذیری یک دارایی کمک می کند. در حالت ایده آل ، 90٪ از فعالیت های نگهداری شما باید زودتر از موعد برنامه ریزی شود.

درصد نگهداری برنامه ریزی شده یک شاخص حیاتی برای ردیابی سلامت برنامه PM و شناسایی راه های کاهش نگهداری واکنشی است. همچنین می توان از PMP برای فهمیدن دلیل خرابی تجهیزات ، کارایی ضعیف و عدم اجرای صحیح استفاده کرد تا بتوان این مسائل را برطرف کرد.

برای محاسبه PMP از فرمول زیر استفاده می کنیم:

 

PMP = (زمان نگهداری برنامه ریزی شده / کل ساعات نگهداری) x 100

 

اثربخشی کلی تجهیزات (OEE)

OEE به شما کمک می کند تا بهره وری یک دارایی را ردیابی کنید ، دیدگاه های ارزشمندی در مورد اثربخشی یک برنامه نگهداری ارائه می دهد. این کار بر روی سه عامل اساسی متمرکز است: کیفیت ، عملکرد و در دسترس بودن.

OEE 100٪ به این معنی است که هر فرآیند با حداکثر بازده ، با خرابی صفر و نتایج با کیفیت خوب در حال اجرا است.

ویکی پدیا OEE را چنین تعریف می کند: “اثربخشی کلی تجهیزات (OEE) معیار سنجش میزان بهره برداری از یک عملیات تولید (امکانات ، زمان و مواد) نسبت به پتانسیل کامل آن ، در طول دوره هایی است که برنامه ریزی شده است. این درصد از زمان ساخت را که واقعاً مثمر ثمر است مشخص می کند. OEE 100٪ به این معنی است که فقط قطعات خوب (100٪ با کیفیت) ، با حداکثر سرعت (100٪ عملکرد) و بدون قطعی (100٪ در دسترس) تولید می شوند. ”

با استفاده از OEE به عنوان معیار اصلی ، سازمان ها بینش ارزشمندی در مورد گلوگاهها و تنگناها و چگونگی خلاص شدن از آنها پیدا می کنند. اولین قدم برای از بین بردن یک مشکل پیدا کردن آن است.

برای محاسبه OEE از فرمول زیر استفاده می کنیم:

 

OEE= در دسترس بودن x عملکرد x کیفیت

میانگین زمان تعمیر (MTTR)

MTTR متوسط زمانی است که برای شناسایی ، تعمیر و توانبخشی دارایی پس از شکست یا خرابی لازم است. ایده این است که MTTR را با سرعت بخشیدن به روند بازیابی تا حد ممکن کاهش دهید.

با پیگیری این KPI ، سازمانها در دسترس بودن دارایی را بهبود می بخشند.

برای محاسبه MTTR ، فرمول زیر بکارگرفته می شود

 

MTTR= (کل دوره های خرابی / تعداد کل تعمیرات)

میانگین زمان بین خرابی (MTBF)

میانگین زمان افزایش و سلامت دارایی را بین دوره های خرابی اندازه گیری می کند. در واقع ، این به شما میانگین زمانی را که یک دارایی بین خرابی ها می گذرد ، می گوید.

KPI به شما کمک می کند تا مدت زمان کارکرد یک دارایی خاص یا قطعات آن را متوجه شوید همچنین به شما امکان می دهد برنامه نگهداری پیشگیرانه خود را تنظیم کنید. اگر دارایی معمولاً حدود سه هفته در بین خرابی ها کار می کند ، به فکر تنظیم PM برای هر دو و نیم هفته باشید.

 

برای محاسبه MTBF به روش زیر عمل می کنیم:

MTBF = (جمع زمان عملیاتی / تعداد کل خرابی ها)

انطباق با نگهداری پیشگیرانه (PMC)

درصد سفارشات کار تعمیر و نگهداری را که در یک زمان تعیین شده برنامه ریزی و تکمیل می شود ، اندازه گیری می کند و به سازمانها کمک می کند تا اثربخشی برنامه های نگهداری پیشگیرانه خود را بسنجند. به عنوان مثال ، ممکن است 80 سفارش کار برنامه ریزی شده داشته باشید اما در پایان ماه فقط 68 سفارش انجام شده است.

برای محاسبه PMC ،

 

PMC = (68/80) x 100 = 85٪

اما باید مراقب این KPI باشید. به شما نمی گوید که چند نفر از آنها در زمان مقرر تکمیل شده اند. بنابراین ، ممکن است در طول هفته آینده چهار PM داشته باشید که همه آنها تا روز پنجشنبه به پایان می رسد. اگر همه آنها را دیر ببندید ، فرض کنید همه آنها را جمعه انجام دهید ، PMC (پیشگیری از نگهداری مواد) همچنان 100٪ خواهد بود. برنامه PM شما مشکلی دارد و این KPI آن را نشان نمی دهد.

اکنون که برخی از KPI های تعمیر و نگهداری را که می توانیم پیگیری کنیم ، ، باید بیشتر کاوش کنیم و ببینیم که چگونه آنها را دنبال کنیم. شما به ابزار ، فرآیند و افراد مناسب نیاز خواهید داشت.

چگونه نرم افزار CMMS می تواند به ردیابی این KPI های نگهدارنده کمک کند؟

برای تحقق همه این موارد ، شما به یک روش کارآمد برای جمع آوری ، ذخیره و استفاده از داده ها نیاز دارید. انجام همه کارها با دست امکان پذیر است ، اما در نهایت به یک کابوس تبدیل می شود، داده های زیادی برای جمع آوری وجود دارد و شما به فن آوری اعتماد می کنید تا همیشه مراقب باشید و مطمئن شوید که همه چیز را به درستی انجام میدهند. سپس شما باید به نوعی تمام آن ورقه های کاغذ یا فایل های صفحه گسترده را ایمن و منظم نگه دارید. این بدترین قسمت است: کار شما تازه شروع شده است زیرا اکنون شما باید همه این داده ها را بگیرید و شروع به خرد کردن آنها کنید.

سرمایه گذاری در نرم افزار خوب CMMS بسیار منطقی تر است. هنگامی که سفارشات کاری ایجاد می کنید ، داده ها به طور خودکار جمع آوری می شوند و فناوری ها آنها را بسته می شوند. به لطف رایانش ابری ، راه حل CMMS همه چیز را در یک پایگاه داده مرکزی ایمن نگه می دارد و اطمینان حاصل می کند که تمام داده های شما همیشه به روز هستند.

وقتی زمان محاسبه KPI های تعمیر و نگهداری شما فرا می رسد ، این نرم افزار گزارش های مملو از KPI و نمودارها را به صورت خودکار تولید می کند.

اگر شما به KPI های تعمیر و نگهداری علاقه مند هستید (و اگر می خواهید اهداف تعمیر و نگهداری را تعیین کنید و هدف آن را بگیرید) ، اکنون وقت آن است که صحبت با ارائه دهندگان نرم افزار مدیریت تعمیر و نگهداری را شروع کنیم.

Author:

معین سروی برنامه نویس و فعال در حوزه توسعه نرم افزار های مدیریت تعمیر و نگهداری به مدت 5 سال می باشد. وی به واسطه فعالیت در صنعت از نزدیک به رصد فرایند تعمیر و نگهداری پرداخته و آماده به اشتراک گذاری تجربیاتش برای علاقه مندان این حوزه است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *