برنامه نگهداری پیشگیرانه: یک راهنمای هشت مرحله ای برای ساختن طرح PM

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

 

آیا می خواهید یک برنامه نگهداری پیشگیرانه عالی ایجاد کنید ، اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ در اینجا 8 نکته برای موفقیت شما در این راه بیان شده است.

برنامه نگهداری پیشگیرانه چیست؟

یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مجموعه ای از فرایندها ، دستورالعمل ها و ابزارهایی است که به کسب و کار شما کمک می کند تا نگهداری را به صورت کارا  با صرف وقت و هزینه ، انجام دهد.

تعمیر و نگهداری و برنامه ریزی پیشگیرانه کاملاً منطبق با یکدیگر است.این به این دلیل است که برای موفقیت در یک برنامه نگهداری پیشگیرانه ، به یک طرح جامع نیاز دارد.

برای سازمانهایی که می خواهند از شیوه نگهداری واکنشی خارج شوند ، یک برنامه نگهداری پیشگیرانه می تواند معجزه کند. داشتن یک نقشه راه برای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ، به شما امکان می دهد تا خرابی برنامه ریزی نشده را کنترل کنید.

یک برنامه PM همه چیز را واضح تر می کند بنابراین مسیر دستیابی به قابلیت اطمینان بدون مانع است. اهداف و مسئولیت ها مشخص می شود ، جدول زمانی مشخص می شود و منابع لازم برای آنها حساب می شود. همه می دانند موفقیت چگونه به نظر می رسد و چگونه می توان آن را حفظ کرد.

نگهداری پیشگیرانه چه شکلی است؟

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه تعمیر و نگهداری است که به طور منظم بر روی یک قطعه از تجهیزات در شرایط کار انجام می شود تا از خرابی برنامه ریزی نشده یا تعمیر و نگهداری در صورت وقوع خرابی جلوگیری کند. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه براساس زمان یا استفاده برای دارایی ایجاد می شود. به عنوان مثال ، اگر دارایی به مدت 100 ساعت کار کرده باشد ، یک دستور کار نگهداری پیشگیرانه به طور خودکار ایجاد می شود. هدف افزایش قابلیت اطمینان دارایی ، کاهش زمان خرابی و به حداکثر رساندن تأثیر هزینه ها و نیروی کار است.

انتقال از تعمیر و نگهداری عمدتا واکنشی به یک حالت عمدتا پیشگیرانه به زمان ، وقف ، منابع و از همه مهمتر یک برنامه نیاز دارد. دستیابی به یک برنامه نگهداری پیشگیرانه موفق به معنای ایجاد یک برنامه نگهداری پیشگیرانه و پایبندی به آن است. این به معنای کاهش خرابی برنامه ریزی نشده ، عقب افتادگی ، ارتباط نادرست ، اتفاقات ناخواسته و هزینه های مربوط به هرکدام است. در پایان روز ، نگهداری پیشگیرانه به شما کمک می کند تا بر ناکارآمدی غلبه کنید و برنامه نگهداری خود را از بالا به پایین بهبود ببخشید.

هشت مرحله برای یک برنامه نگهداری پیشگیرانه موثر

هر یک از سازمانها اهداف ، دارایی ها و منابع مختلف متفاوت دارا هستند. به همین دلیل است که هیچ رویکرد واحدی برای ایجاد یک برنامه نگهداری پیشگیرانه وجود ندارد. با این حال ، با استفاده از این هشت عنصر مهم ، می توانید یک نقشه موثر برای موفقیت ایجاد کنید. پیروی از این الگو برای یک برنامه نگهداری پیشگیرانه کمک زیادی به کارآیی و پایداری عملکرد شما می کند.

1-اهداف را تعیین و اولویت بندی کنید

اولین قدم برای ساختن یک برنامه موفقیت آمیز پیشگیری ، فکر کردن به آنچه می خواهید بدست آورید است. هر مرکز اهداف مختلفی دارد و این اهداف در تصمیم گیری های آینده تأثیرگذار است. آیا می خواهید زمان خرابی را کاهش دهید؟ قابلیت اطمینان را افزایش می دهید؟ هزینه ها را کاهش دهید؟ به دلایل ایجاد یک برنامه PM ساختار یافته فکر کنید و آنها را یادداشت کنید.

بعد ، وقت آن است که اهداف خود را اولویت بندی کنید. بیایید این را بپذیریم که شما همیشه مشغول هستید و اجرای یک طرح نگهداری پیشگیرانه یکی دیگر از پروژه های بزرگ برای اضافه کردن به لیست کارهای شما است. با هر آنچه که در جریان است ، تقریباً غیرممکن است که تمام اهداف خود را کاملاً پیش ببرید. با اولویت بندی ، می دانید که هنگام ایجاد طرح اولیه برای نگهداری پیشگیرانه ، ابتدا کجا باید توجه و منابع خود را متمرکز کنید. وقتی آن کارها کاملاً در حال انجام است ، می توانید مرحله بعدی را در برنامه خود شروع کنید.

2-KPI ایجاد کنید و متعهد به اندازه گیری آنها شوید

اکنون که اهداف شما سازمان یافته است ، پیوستن اعداد به آنها مهم است. دانستن اینکه آیا یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بدون تعیین اهداف مشخص کار می کند دشوار است. انواع مختلفی از معیارهای نگهداری وجود دارد که عملکرد شما می تواند برای اندازه گیری عملکرد شما استفاده کند. برخی از موارد متداول ، درصد بحرانی نگهداری برنامه ریزی شده ، درصد نگهداری برنامه ریزی شده ، انطباق نگهداری پیشگیرانه، اثربخشی کلی تجهیزات و میانگین زمان بین خرابی است.

هنگامی که بدانید از کدام KPI برای تعریف موفقیت استفاده می کنید ، قدم بعدی ایجاد چارچوبی برای اندازه گیری مداوم این معیارها است. آمار فقط درصورتی ارزشمند است که به طور مداوم از آنها برای بهبود برنامه نگهداری پیشگیرانه استفاده کنید. ساخت فرآیندها و رویه هایی که اطمینان حاصل می کنند داده ها به طور منظم جمع آوری ، تحلیل ، درک و عمل می کنند ، بسیار مهم است. به این ترتیب ، خواهید فهمید که آیا به اهداف خود می رسید و نقاط قوت و ضعف شما نهفته است.

3-همراه کردن مدیران

اگر کل تیم خود را در اختیار نداشته باشید مهم نیست که چقدر برای برنامه نگهداری پیشگیرانه خود وقت گذاشته اید. برای موثر بودن برنامه پیشگیری باید حمایت کاملتمامی اعضا و مدیریان را داشته باشید ، از یک تکنسین که باید داده ها را وارد کند تا یک مهندس قابل اطمینان که این داده ها را می خواند و براساس آنها تصمیم می گیرد ، همراهی بسیار مهم است. آنچه که به نظر می رسد جزئیات کوچک است با هم جمع می شود تا تفاوت بزرگی ایجاد کند. به همین دلیل ایجاد مفهوم نگهداری موثر برای ایجاد یک استراتژی کارا بسیار مهم است.

جلب رضایت از همه ذینفعان برای یک برنامه نگهداری پیشگیرانه شامل بحث در مورد اهداف ، مجموعه مهارت ها ، نیازها ، منابع و موارد دیگر با هر یک از اعضای تیم است. این یک دید کلی به شما می دهد که چگونه افزایش تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده روی هر فرد و تیم تأثیر می گذارد ، چگونه افزاد در برابر تغییر واکنش نشان می دهند و چه چیزی برای اجرای استراتژی شما با تعداد کمتری مانع تراشی ضروری است.

 

 

4-استفاده از فناوری مناسب

فناوری یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده یک استراتژی موثر در PM است. استفاده از یک راه حل دیجیتالی به شما امکان می دهد برای پذیرش ذهنیت PM ، مانند برنامه ریزی ، مدیریت تعمیر و نگهداری موجودی ، گزارش دهی و تنظیم دستورکار ، همه کارهای کوچکتر را که برای سازمان شما لازم است به طور کارآمد ترتیب دهید. اگر سازمان شما روی یک سیستم قدیمی مانند قلم و کاغذ یا اکسل کار می کند ، اکنون زمان برنامه ریزی برای انتقال به یک راه حل دیجیتالی است.

فاکتورهای مختلفی وجود دارد که باید در هنگام انتخاب فناوری مناسب برای یک برنامه نگهداری پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرد ، از جمله مهارت تیم ، بودجه ، قابلیت های دارایی ، اولویت تیم ، امنیت داده و موارد دیگر. یکی از مهمترین مواردی که باید هنگام جستجوی فناوری نگهداری پیشگیرانه مانند CMMS به خاطر بسپارید ، سهولت استفاده است. اگر درک و استفاده صحیح از یک سیستم خیلی سخت باشد ، به طور م موثر مورد استفاده قرار نمی گیرد و تمام وقت و هزینه صرف شده در راه حل هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

5-مطمئن شوید که عوامل محرک PM شما دقیق هستند

از آنجا که تمام PM های موثر بر روی محرک های دقیق ساخته شده اند( این یک مرحله اساسی در ساخت یک برنامه نگهداری پیشگیرانه است.) تطبیق وظایف تعمیر و نگهداری با محرک مناسب به عملکرد شما کمک می کند تا روند موثر و کارا داشته باشید و از دارایی های خود تا حد ممکن اطمینان حاصل کنید. این عوامل محرک همچنین باید توسط همه اعضای تیم تعمیر و نگهداری شناخته شوند تا هیچ کاری از بین نرود. برنامه ریزی خودکار و اعلان های موبایل دو ابزاری هستند که انجام این کار را ساده می کنند.

هنگام تعریف محرک نگهداری پیشگیرانه برای یک دارایی ، مهم است که به چند متغیر نگاه کنید. این شامل دستورالعملهای توصیه شده توسط سازندگان ، سابقه عملکرد دارایی ، میزان حیاتی بودن دارایی برای تولید ، هزینه تعمیر در مقابل نگهداری و استفاده پیش بینی شده از دارایی است. وقتی همه این عناصر را در نظر می گیرید ، باید فکر خوبی داشته باشید که چه موقع می توان تعمیر و نگهداری یک قطعه خاص را آغاز کرد. برای بهینه سازی نگهداری پیشگیرانه شما ، این مورد باید به خوبی بررسی شود.

6-آموزش و پیاده سازی

در این مرحله از تلاش برای یک برنامه نگهداری پیشگیرانه موثر ، شما احتمالاً می دانید که چه کارهایی باید انجام شود و چگونه باید انجام شود. از طرف دیگر ، تیم شما احتمالاً این کار را نمی کند. یادآوری این مهم و ایجاد یک استراتژی آموزشی مهم است تا همه بتوانند سرعت خود را بالا ببرند. اعضای تیم باید در مورد هر فناوری جدید و همچنین هر فرآیند و روشی که همراه با تغییر در نگهداری پیشگیرانه باشد ، مانند اولویت بندی دستور کارها ، ایجاد کدهای خرابی و دسترسی دیجیتالی به اسناد ، آموزش ببینند.

گام بعدی اجرای طرح نگهداری پیشگیرانه شما است. اگر تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای تیم شما کاملاً جدید است ، ممکن است شما یک برنامه آزمایشی را در یک سایت ، یک بخش از سازمان خود یا چند دارایی خاص در نظر بگیرید. با این روش ، می توانید به تیم خود کمک کنید تا هنگام کار کردن در برنامه PM خود ، روش جدیدی برای انجام کارها تنظیم کند.

7-برای تجزیه و تحلیل نتایج ، یک چک لیست نگهداری پیشگیرانه ایجاد کنید

هنگامی که برنامه نگهداری پیشگیرانه شما در اجراست ، مهم است که اعداد را زیر نظر داشته باشید. داشتن چک لیست تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ضروری است که به شما کمک می کند تا KPI ها را به طور مداوم ردیابی کنید ، مانند میانگین زمان تعمیر ، درصد تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده و میانگین زمان بین خرابی ها. تجزیه و تحلیل این آمار و مقایسه آنها با قبل از بکارگیری برنامه باید به شما ذهنیت خوبی در مورد تأثیر برنامه شما بر بازده عملکرد تعمیر و نگهداری شما بدهد.

8-طرح دقیق

این یکی از وظایفی است که هرگز نباید احساس کنید کامل شده است. برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شما باید همیشه در دست ساخت باشد زیرا شما به طور مداوم تنظیم ، بهبود ، پر کردن خلاها و تقویت روشهای خوب کار می کنید. از داده هایی که از طریق حسگرها ، یادداشت های دستور کار و گزارش های دیجیتالی ضبط می کنید استفاده کنید تا نقاط قوت و ضعف را ببینید. کشف فرصت های بهبود و تمرکز بر پذیرفتن تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را در هر فرصت ممکن انجام دهید. یکی از عناصر مهم در این مرحله ، درگیر کردن کلیه ذینفعان از جمله تکنسین ها ،اپراتورها، مهندسان  و غیره در فرآیند بهبود است.

 

 

نتیجه نهایی ساخت یک برنامه نگهداری پیشگیرانه

ایجاد یک برنامه نگهداری پیشگیرانه موفق ، پایدار و موثر یک شبه اتفاق نمی افتد. این کار نیاز به برنامه ریزی زیادی دارد ، اما وقتی به مزایای زیادی دست پیدا کنید ارزشش را دارد. ساختن یک استراتژی محکم از طریق شناسایی اهداف ، ایجاد KPI مناسب و عوامل محرک ، بحث در مورد این طرح با ذینفعان ، استفاده از فناوری مناسب و انجام آموزش بسیار مهم است. برای اطمینان از اینکه برنامه ریزی دقیق شما به هدر نمی رود ، به تحلیل و تنظیم دقیق نیاز دارد. و فقط بخاطر بسپارید ، یک برنامه نگهداری پیشگیرانه با روغن کاری خوب ، رویایی دست نیافتنی برای عملیات نگهداری نیست. این یک گزینه مناسب برای همه است.

Author:

معین سروی برنامه نویس و فعال در حوزه توسعه نرم افزار های مدیریت تعمیر و نگهداری به مدت 5 سال می باشد. وی به واسطه فعالیت در صنعت از نزدیک به رصد فرایند تعمیر و نگهداری پرداخته و آماده به اشتراک گذاری تجربیاتش برای علاقه مندان این حوزه است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *