محرک های اساسی نگهداری

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

 

محرکهای نگهداری برای هشدار به تکنسینها در مورد نیاز به نگهداری در دارایی استفاده می شود. برنامه ریزی ، اقدام و ثبت عوامل نگهداری از کلیدهای اصلی نگهداری تجهیزات در بهترین حالت و در دسترس بودن آنها است . با کمک فناوری اطلاعات ، CMMS ، یک مولفه اصلی  در ایجاد ، ردیابی و اجرای محرک های نگهداریِ موثر است.

پنج نوع متداول محرک های نگهداری

پنج نوع محرک اصلی تعمیر و نگهداری وجود دارد: محرک مبتنی بر خرابی ،محرک های زمان محور ،محرک  مبتنی بر رویداد ،محرک  مبتنی بر استفاده و مبتنی بر شرایط. درک اینکه چه زمان و چگونه از هرکدام برای دستیابی به حداکثر کارایی و قابلیت اطمینان در سازمان خود استفاده کنید ، مهم است.

محرک مبتی بر خرابی

همانطور که از نام آن مشخص است ، هنگامی که قطعه ای از تجهیزات خراب می شود و دیگر نمی توان از آن استفاده کرد ، محرک تعمیر و نگهداری خرابی رخ می دهد. در لحظه ای که دارایی کار خود را متوقف می کند ، هشدار ایجاد می شود و برنامه ریزی برای تعمیر مشکل و بازگشت تجهیزات به کار برنامه ریزی شده است.

محرک تعمیر و نگهداری خرابی نشانه روشنی است که از یک استراتژی تعمیر و نگهداری اجرا تا شکست در یک دارایی استفاده می شود. اقدامات پیشگیرانه ای برای جلوگیری از شکست قبل از وقوع وجود ندارد. درعوض ، تجهیزات تا زمان خراب شدن مجاز به کار هستند و فقط در این صورت تعمیر و نگهداری برنامه ریزی می شود. زمانی که از این محرک استفاده می شود بایسیتی یک طرح در صورت بروز خرابی وجود داشته باشدبه عنوان مثال ، یک لامپ مجاز است تا زمان خاموش شدن کار کند ، این امر باعث می شود تا یک دستور نگهداری که می تواند به سرعت انجام شود اجرا گردد زیرا لامپ های اضافی برای این سناریوی دقیق ذخیره شده اند. عوامل محرک معمولاً در دارایی های غیر بحرانی اعمال می شوند که می توانند با کمترین هزینه یا تأثیر بر تولید با در دسترس بودن  سریعاً جایگزین یا اصلاح شوند.

انواع تعمیر و نگهداری که از محرک های خرابی استفاده می کنند: اصلاحی ، واکنشی ، اجرا تا از کارافتادگی

محرک زمان

زمان یکی از محرک های نگهداری متداول است. نحوه کار این روش به این صورت است: یک دارایی طبق یک برنامه از پیش تعیین شده مانند اول هر ماه یا هر 14 روز برای نگهداری برنامه ریزی می شود. با رسیدن آن زمان ، دستور کار تعمیر و نگهداری ایجاد می شود ، به یک تکنسین هشدار داده می شود و کار تعمیر و نگهداری به پایان می رسد. محرک های زمانی دارای اشکال و اندازه های مختلفی هستند ، از یک نشانگر ساعتی تا یک شاخص فصلی.

محرک های نگهداری مبتنی بر زمان بخشی از یک رویکرد پیشگیرانه برای نگهداری هستند. با زمانبندی تعمیر و نگهداری در فواصل منظم ، شما قادر هستید تا دارایی ها با حداقل میزان خرابی برنامه ریزی نشده به درستی کار کنند. با استفاده از محرک های زمانی می توان مشکلات کوچکی را برطرف کرد و پیش از آنکه به مشکلات بزرگتری تبدیل شوند ، برطرف شود و منجر به خرابی تجهیزات پرهزینه شود.

محرکهای نگهداری مبتنی بر زمان برای کارهای ساده مانند تغییرات روغن و دارایی هایی که تاریخ آنها قبل مشخص استمناسب استد مانند تعویض فیلترهای تهویه مطبوع که باید هر بهار عوض شوند.

انواع نگهداری که از محرکهای زمانی استفاده می کنند: پیشگیرانه ، مبتنی بر شرایط ، پیش بینی کننده

محرک مبتنی بر استفاده

محرک های نگهداری مبتنی بر استفاده هنگامی اتفاق می افتد که دارایی پس از کار با یک خروجی خاص نیاز به نگهداری داشته باشد. ممکن است لازم باشد یک کمربند پس از 100 ساعت تولید بازرسی شود ، لاستیک ها می توانند پس از 10000 کیلومتر بررسی شوند و تجهیزات آب بندی القایی ممکن است پس از 20 چرخه تولید نیاز به نگهداری داشته باشند. به هر حال ، وقتی دارایی با این نقطه استفاده روبرو می شود ، یک سفارش کار ایجاد می شود و برنامه ریزی برای نگهداری انجام می شود.

محرک های استفاده یکی دیگر از علائم بارز استراتژی نگهداری پیشگیرانه است. به جای صبر کردن برای از بین رفتن و از بین رفتن دارایی در اثر فشار  ، یک محرک شناسایی می شود تا از وقفه برنامه ریزی نشده جلوگیری کند. این کمربند پس از 100 ساعت بازرسی می شود تا در ساعت 101 یا ساعت 150 یا هر زمان که بیشتر به آن نیاز دارید متوقف نشود.

محرک های تعمیر و نگهداری مبتنی بر استفاده برای دارایی هایی مناسب است که برای تولید حیاتی یا به شدت و به طور نامنظم استفاده می شوند و دارای نرخ خرابی قابل شناسایی و مبتنی بر استفاده هستند ، مانند دریل در یک عملیات استخراج.

انواع نگهداری که از محرکهای استفاده استفاده می کنند: پیشگیرانه ، مبتنی بر شرایط ، پیش بینی کننده

محرک رویداد محور

این نوع محرک نگهداری به یک جمله خلاصه می شود: اگر این رویداد اتفاق بیفتد ، آن نوع نگهداری را اجرا می کند. فقط یک سناریو خاص و وظایف مربوط به نگهداری را اضافه کنید. وقتی این رویداد به سیستم تعمیر و نگهداری دیجیتال اضافه می شود ، مانند CMMS ، یک سری کارها انجام می شود تا به کمترین میزان تأثیر منفی رویداد کمک کند و یا دارایی ها را به درستی کار کند. به عنوان مثال ، اگر زیرزمین تأسیسات طغیان کند ، سیستم های الکتریکی باید بررسی شوند ، یا اگر برنامه ریزی شده است ، دارایی های خاصی باید بازرسی شود.

از نظر ماهیت خود ، یک محرک رویداد بخشی از یک استراتژی نگهداری واکنش پذیر برنامه ریزی شده است. بسیاری از وقایع پیش بینی نشده اند ، اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید برای اتفاقات غیرمنتظره برنامه ریزی کنید. ایجاد عوامل محرک مبتنی بر رویداد به تیم های نگهداری کمک می کند تا برای شرایط اضطراری یا یک تنظیم ناگهانی طرح اولیه ایجاد کنند ، بنابراین کارها می توانند به سرعت انجام شوند ، دارایی ها به درستی نگهداری شوند و قطعات در صورت لزوم در دسترس باشند.

عوامل محرک مبتنی بر رویداد باید در دارایی های حیاتی که مستعد تأثیر نیروهای خارجی هستند استفاده شود. به عنوان مثال ، تجهیزات موجود در تاسیسات مستعد طوفان یا دارایی با میزان تولید گازهای گلخانه ای بیشتر که ممکن است تحت قوانین جدید زیست محیطی باشد.

انواع نگهداری که از عوامل محرک استفاده می کنند: پیشگیرانه ، مبتنی بر شرایط ، پیش بینی کننده

محرک های مبتنی بر شرایط

وقتی عنصر خاصی از دارایی به روشی که قرار است کار نکند ، می تواند به معنای اتفاق بدی باشد. هنگامی که یک محرک نگهداری مبتنی بر شرایط اجرا شود ، مناطق را شناسایی کرده و به یک تکنسین هشدار می دهد که باید تعمیر و نگهداری انجام شود. به عنوان مثال ، ممکن است یک موتور بیش از حد گرم شود یا یک بلبرینگ روی تسمه نقاله بیش از حد لرزش داشته باشد ، که می تواند منجر به خراب شدن کل تجهیزات شود. با کشف این شرایط ، کارهای تعمیر و نگهداری شروع می شوند ، بنابراین می توان موتور را خنک کرد یا تحمل را محکم کرد.

محرک های نگهداری مبتنی بر شرایط بخشی از یک برنامه نگهداری پیشگیرانه به خوبی برنامه ریزی شده است. اگر قطعه ای از تجهیزات درست کار نکند ، می توان آن را بررسی کرد ، تنظیم کرد و به جای اینکه دچار خرابی پرهزینه و زمانبر شود ، بدون صرف هزینه و وقت زیاد ، به حالت عادی برگردید. از تکنیک های مختلفی برای نظارت بر وضعیت دارایی ، ردیابی عوامل محرک وضعیت و عمل استفاده می شود. این روش ها می توانند از ارزان (بازرسی بصری) تا گران تر ، از نظر فنی (با تجزیه و تحلیل ارتعاشات و گرماسنجی) متغیر باشند.

محرک های شرایط پیچیده ترین محرک ها برای نگهداری هستند. دلیل این امر آنست که داده های مربوط به وضعیت هر دارایی باید بدست آمده و تفسیر شود. تجهیزات مورد نیاز برای انجام نظارت بر شرایط ، غالباً به آموزش و تجربه تخصصی برای کارایی موثر نیاز دارند. به همین دلیل است که محرکهای مبتنی بر شرایط به بهترین وجه در داراییهای بسیار حیاتی که دارای شرایط شکست قابل پیش بینی هستند استفاده می شوند و می توانند روشهای نظارت بر شرایط را در عملکرد خود ادغام کنند.

انواع نگهداری که از محرک های شرطی استفاده می کنند: مبتنی بر شرایط ، پیش بینی

 

Author:

معین سروی برنامه نویس و فعال در حوزه توسعه نرم افزار های مدیریت تعمیر و نگهداری به مدت 5 سال می باشد. وی به واسطه فعالیت در صنعت از نزدیک به رصد فرایند تعمیر و نگهداری پرداخته و آماده به اشتراک گذاری تجربیاتش برای علاقه مندان این حوزه است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *