اصول ایجاد دستور کار

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
workorder

مدیریت موفق تعمیر و نگهداری می تواند به عوامل زیادی متکی باشد ، از جمله تکنسین های مؤثر و مدیران نگهداری ، کیفیت و وضعیت دارایی شرکت و منابع مادی و مالی. اما حتی با وجود این موارد در کنار شما ، هنوز هم همه چیز بستگی به مدیریت دستورکارها(Work Orders) دارد.

  • دستورکارها اطلاعات مهمی در مورد تعمیرات مورد نیاز مانند ماهیت مشکل ، شناسایی قطعه تجهیزات و محل قرارگیری آن و منابع مورد نیاز برای انجام کار ارائه می دهند.
  • دستور کارها به سازماندهی و اولویت بندی وظایف فعالیت های تولید و الزامات نسبی کمک می کنند.
  • دستور کارها تاریخچه  جامع و منظم از تعمیرات هستند که از  طریق آن می توان برای برنامه ریزی و بودجه بندی استفاده کرد

از آنجا که دستور کارهای تعمیر و نگهداری پایه و اساس مدیریت تعمیر و نگهداری کارآمد هستند ، مهم است که آنها را بفهمید و بهترین استفاده از آنها را پیدا کنید.

ساختار دستور کار

مؤلفه های اصلی یک دستور کار عبارتند از:

  • شرح مشکل ، شناسایی دارایی و محل آن و همچنین قطعات و مواد لازم
  • مراحل مربوط به انجام کارها ، از جمله هر راهنماها و دستورالعمل های ایمنی
  • تعیین اولویت بر اساس سایر وظایف نگهداری و فرآیند تولید سازمان
  • اسامی افرادی که درخواست دستور کار داده و آنرا تایید کرده اند
  • نام تکنسین هایی که کار به آنها سپرده شده است
  • جدول زمانی و تایم لاین برای اتمام کار تعمیر و نگهداری

در حالی که دستور کارها می توانند تمام اطلاعات فوق را در بر گیرند ، دستور کار کتبی نمی تواند سطح دسترسی و کارایی ارائه شده توسط سفارشات کار تولید شده توسط CMMS را ارائه دهد.

در میان چیزهای دیگر ، سیستم های مدیریت تعمیر و نگهداری صدور و پیگیری به صورت لحظه ای دستور کارها را در هر زمان و هر مکانی میسر می کند.

هنگامی که صحبت از سهولت استفاده می شود ، سیستم های CMMS می توانند با یک سری منوی کشویی برای دارایی های شرکت ، به همراه مکانهای آنها و همچنین تاریخچه ها و دستورالعمل های مربوط به تعمیرات ، دستورکاری ایجاد کنند. همه این را می توان تنها با چند کلیک ماوس و یا ضربه آهسته بر روی یک دستگاه تلفن همراه انجام داد. دستور کارهای تولید شده توسط CMMS معمولاً برای سازمانها هنگام در نظر گرفتن بهره وری مدیریت تعمیر و نگهداری ، بهترین انتخاب هستند.

آموزش کارمندان برای نوشتن و ارسال دستور کاری با کیفیت بالا

از آنجا که مدیریت تعمیر و نگهداری کارآمد تا حدودی به توانایی پاسخگویی و تکمیل دستور کار متکی است ، منطقی است که تیکت های دستور کار شامل اطلاعات لازم در قالب مختصر و خوانا باشد. در هنگام استفاده از دستور کار دستی ، کارکنان تعمیر و نگهداری باید ضمن استفاده از نام دقیق دارایی ، مدل و شماره سریال ، ضمن توصیف ماهیت مشکل ، لیست موارد مربوط به فروشندگان و تامین کنندگان قطعات و کالای مربوطه را ارائه دهند.

دستورکارهای مکانیزه از بسیاری جهات قابلیت های دستور کاری تولید شده دستی را گسترش می دهند.

در مرحله اول ، عکس دارایی و تعمیرات مورد نیاز را می توان به دستور کارمربوطه الصاق کرد. در مرحله اول ، عکس دارایی و تعمیر مورد نیاز را می توان به ترتیب کار تعمیر و نگهداری متصل کرد. دوم ، مکان دقیق یک دارایی به همراه انواع نقشه ها و دفترچه راهنماهای مورد نیاز. سوم ، دستور کارهای نرم افزاری امکان دستیابی به سابقه نگهداری  دارایی را فراهم می کند ، و با این امکان، می توان به تکنسین ها در مرورد  چگونگی انجام کارها یک دید خوب ارایه کرد. سرانجام ، ردیابی و پیگیری دستور کارها براحتی با برنامه CMMS نصب شده بر روی گوشی موبایلتانقابل انجام است.

با در نظر گرفتن جمیع ویژگی های فوق، کار ایجاد و ارسال دستور کار آسانتر و بهینه تر شده است. تکنسین ها بایستی برای کار با این سیستم ها آموزش ببینند. از آنجایی که اکثر سیستم ها واسط کاربر پسندی دارند یادگیری این سیستم ها راحت می باشد.

چگونه به خوبی از دستور کارها استفاده کنیم

مانند هر فرآیند دیگری ، بکارگیری دستور کارها به طور معمول و مداوم ، کلید موفقیت است. از آنجایی که هر شرکت منحصر به فرد است ، نیازها، و الزامات خاص خود را دارند. مدیران تعمیر و نگهداری نیاز به ایجاد قالبهایی برای دستورکارها دارند که متناسب با شرایط نگهداری و ساختار سازمان باشد. پس از استقرار نرم افزار و آموزش کارکنان در مورد استفاده از آنها ، پیگیری مداوم با دستورکار ها منجر به افزایش کارایی می شود.

موارد زیر بهترین روشها برای روندسازی برای پیاده سازی دستور کار است:

  • دانستن چگونگی شناسایی مشکل از طریق آموزش تکنسین ها و داشتن دانش کافی از محصول
  • ایجاد یک برنامه اولویت بندی براساس حوزه تعمیر
  • حفظ یک سیستم سازمان یافته در طول چرخه دستور کار با استفاده از قالب های یکسان برای دستور کارها
  • اختصاص تکنسین مناسب برای حل مشکل
  • اطمینان از در دسترس بودن منابع مناسب از قبیل سابقه تعمیر ها و همچنین قطعات و ابزارهای لازم
  • نظارت بر فرآیند سفارش کار از طریق ردیابی سفارش کار و تجدید نظر در گردش کار در صورت لزوم بر اساس زمان خرابی

نکات مفید برای تنظیم دقیق فرآیند دستور کار

از آنجا که مدیران تعمیر و نگهداری به دنبال افزایش کارایی و راندمان در خصوص نگهداری هستند ، ممکن است روش های بهتری برای تنظیم دقیق فرایند دستور کار وجود داشته باشد. برای این منظور آنها می توانند موارد زیر را رعایت کنند:

  • بررسی اسناد دستور کارها برای دیدن دستورهای کاری انجام شده که سریع انجام شده اند
  • تعیین اینکه آیا روندی برای تعمیر و نگهداری وجود دارد
  • تعیین برنامه تعمیرات پیشگیرانه برای جلوگیری از تعمیرات بزرگ و هزینه بر
  • سوییچ به سمت سیستم مکانیزی ایجاد دستور کار در صورت نبود

نتیجه گیری

صرف نظر از اندازه ، شرکت های امروزی تا حد زیادی به ادوات سالم و همچنین نگهداشتن آنها در شرایط عملیاتی بهینه وابسته هستند. قطعه ای از تجهیزات که فاقد سرویس است می تواند به سرعت پرهزینه شود. زمانی اوضاع حادتر می شود که متوجه شوید می توانستید از این اتفاق جلوگیری کنید.

در هسته اصلی یک فرآیند تعمیر و نگهداری ساده یک برنامه دستور کار مؤثر وجود دارد .در صورت استفاده دستور کارها به طور مداوم، آنها ساختار تعمیرات و نگهداری را به روشی گام به گام فراهم می کنند. در حالی که دستور کار دستی از زمان ظهور اولین شیوه های مدیریت تعمیر و نگهداریوجود داشته است ، تنها در سالهای اخیر است که نرم افزار خودکار دستور کار در یک سیستم CMMS به عنوان یک راه حل بهتر برای مدیریت کلی تعمیر و نگهداری ظاهر شده است.

با استفاده از CMMS می توان از امکاناتی نظیر پیگیری دستور کارها با استفاده از موبایل، قابلیت های الصاق و ارسال عکس و اسناد استفاده نمود. دستور کارهای پیچیده را به راحتی می توان در کسری از زمان به سرعت آماده و ایجاد نمود.

از CMMS استفاده بکنید یا نه، ، هیچ شکی وجود ندارد که دستورکاریها نقش مهمی در کمک به مدیران تعمیر و نگهداری برای ماندن در صدر مدیریت نگهداری دارایی و همچنین هدایت تصمیم گیری در مورد استقرار کار ، تخصیص منابع ، بهبود و انطباق دارند.

 

 

 

 

 

Author:

معین سروی برنامه نویس و فعال در حوزه توسعه نرم افزار های مدیریت تعمیر و نگهداری به مدت 5 سال می باشد. وی به واسطه فعالیت در صنعت از نزدیک به رصد فرایند تعمیر و نگهداری پرداخته و آماده به اشتراک گذاری تجربیاتش برای علاقه مندان این حوزه است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *